Overview of Student Interpersonal Communication with Nursing Study Program Lecturers at STIKes Santa Elisabeth Medan in 2021

Authors

  • Nestariang Laia Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Santa Elisabeth, Medan, Indonesia Author
  • Lindawati F. Tampubolon Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Santa Elisabeth, Medan, Indonesia Author
  • Ance M. Siallagan Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Santa Elisabeth, Medan, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.52622/jisk.v3i2.54

Keywords:

Interpersonal, communication, student

Abstract

Interpersonal communication is a process and effort of individuals or groups in influencing by conveying information or messages intended to other individuals both verbally and nonverbally so that feedback and interactions occur between the two parties as a process of transferring knowledge from lecturers to students. In this investigation, we'll find out the description of interpersonal communication between students and lecturers at the Nursing Study Program of STIKes Santa Elisabeth Medan. This type of research is descriptive research design, the sampling in this study used a total sampling technique, their respondent were 91 people. The results of the research showed that the interpersonal communication of third-level Nurses students with the majority of lecturers was in the pretty good category (94.5%). with the existence of interpersonal communication students with lecturers can be maintained or improved for the better.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Umboh ER, Kepel B, Hamel RS. Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Prestasi Akademik Pada Mahasiswa Program Studi Ilmu Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Manado. J Keperawatan. 2017;5(1).

Pane A, Darwis Dasopang M. Belajar dan Pembelajaran. FITRAHJurnal Kaji Ilmu-Ilmu Keislam. 2017;3(2):333.

Wulandari adriani E. Hubungan antara motivasi belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada kelas vii 1. 2018;01:397–405.

Kripsi MES, Pratama RA, Anggraini R, Hermano DH. Pendahuluan Dalam dunia pendidikan kualitas komunikasi sangat berperan untuk mendukung kegiatan belajar mengajar sebagai proses mentransfer ilmu pengetahuan dari dosen ke mahasiswa . Dosen menyampaikan sebuah informasi kepada mahasiswanya melalui komunika. 2017;114–22.

Sadikin A, Aina M, Hakim N. Penerapan Asesmen Berbasis Portofolio dan Jurnal Belajar untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognitif dan Motivasi Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Perencanaan Pengajaran Biologi. Biodik. 2016;2(2):50–61.

Utomo PC, Probandari A. Hubungan Komunikasi Interpersonal Mahasiswa dengan Dosen dan Antar Mahasiswa dengan Motivasi Belajar. J Keterapian Fis. 2016;1(2):90–4.

Suranto AW. Interpersonal Communication. Yogyakarta: Graha Ilmu; 2011.

Fathurrohman I. Pengaruh Komunikasi Interpersonal Guru dan Siswa terhadap Perilaku Belajar Siswa dalam Mewujudkan Prestasi Belajar Siswa. Khazanah Akad. 2018;2(2):13–21.

Saputra AI, Haq MS. Pengaruh Komunikasi Interpersonal antara Dosen dan Mahasiswa terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa.

Zubaidi AN, Suryani N, Probandari AN. Hubungan antara Komunikasi Interpersonal Dosen Mahasiswa Keaktifan Berorganisasi dan Aktualisasi Diri dengan Motivasi Belajar di Jurusan Ortotik Prostetik Poltekkes Surakarta. Med Respati J Ilm Kesehat. 2018;13(1):42–65.

Abubakar F. Pengaruh Komunikasi Interpersonal antara Dosen dan Mahasiswa terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Akademik Mahasiswa. J Pekommas. 2015;18(1):53–62.

Downloads

Published

31-08-2022

How to Cite

[1]
Nestariang Laia, Lindawati F. Tampubolon, and Ance M. Siallagan , Trans., “Overview of Student Interpersonal Communication with Nursing Study Program Lecturers at STIKes Santa Elisabeth Medan in 2021”, jisk, vol. 3, no. 2, pp. 41–44, Aug. 2022, doi: 10.52622/jisk.v3i2.54.